Φανταστείτε μια πόλη με δρόμους και πεζοδρόμια χωρίς χιόνι όλο τον χειμώνα χωρίς να χρειάζεται να τα καθαρίσει κανείς!!!
.
Δεκέμβριος, ο πρώτος μήνας του χειμώνα έφτασε και σε λίγο η πόλη θα φορέσει τα λευκά της. Η Καστοριά είναι μια από τις ομορφότερες πόλεις της χώρας. Ντυμένη στα λευκά προσφέρει μια μοναδική ταξιδιωτική εμπειρία. Εικόνες ονειρικές, σαν πίνακες ζωγραφικής, θα γεμίσουν τους ταξιδιωτικούς οδηγούς και τις ανταποκρίσεις των τηλεοπτικών καναλιών.
Η Καστοριά θα προσφέρει μαγευτικές αξέχαστες εικόνες, κάνοντας τους επισκέπτες της να την ερωτευτούν. Όμως το χιόνι δε θα φέρει μόνο μαγεία στην πόλη. Όλοι μας γνωρίζουμε τα προβλήματα που θα ακολουθήσουν τις χιονοπτώσεις. Μποτιλιάρισμα, δυσκολία στη μετακίνηση, ατυχήματα, μέχρι και κλειστά σχολεία. Φανταστείτε όμως μια πόλη με δρόμους και πεζοδρόμια χωρίς χιόνι όλο τον χειμώνα, χωρίς να χρειάζεται να τα καθαρίσει κανείς!!!
Αυτή δεν είναι μια μαγική πόλη – είναι η πρωτεύουσα της Ισλανδίας. Όπως και άλλες σκανδιναβικές κυρίως πόλεις, έχει βρει μια καινοτόμα λύση στα παραπάνω προβλήματα. Ο Eirikur Hjalmarsson, επικεφαλής επικοινωνιών της Reykjavik Energy, δήλωσε στο CBC news[1] ότι η ισλανδική πρωτεύουσα εξοικονομεί χρήματα για τον εκχιονισμό από τότε που άρχισε να εγκαθιστά θερμαινόμενα πεζοδρόμια και δρόμους στο κέντρο του Ρέικιαβικ πριν από περίπου 20 χρόνια.
Επιπλέον η αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων, που προκαλούνται από ισχυρό παγετό και χιονόπτωση στη Γερμανία τα τελευταία χρόνια, οδήγησε στην ανάπτυξη πολλών μεθόδων αποπάγωσης. Σύμφωνα με μελέτες κάποιες μέθοδοι είτε βλάπτουν το περιβάλλον (ρίψη αλατιού) είτε βλάπτουν τους δρόμους (εκχιονιστικά μηχανήματα). Εναλλακτικά, έχει προταθεί η θέρμανση των δρόμων με ηλεκτρική ενέργεια ή θερμαινόμενο νερό. Μια μελέτη[2], που πραγματοποιήθηκε στην πόλη της Νυρεμβέργης, εξετάζει την άμεση χρήση των υπόγειων υδάτων για την αποπάγωση δρόμων στα αστικά κέντρα. Τα πειράματα έδειξαν ότι μια θερμοκρασία υπόγειων υδάτων 10 °C είναι επαρκής για να διατηρήσει την επιφάνεια χωρίς πάγο τις τυπικές ημέρες του χειμώνα στην περιοχή μελέτης. Επιπλέον, το χιόνι δε συσσωρεύτηκε στο εξωτερικό πεδίο δοκιμών κατά τη διάρκεια χιονοπτώσεων. Η χρηστικότητα αυτής της μεθόδου θέρμανσης θα μπορούσε, επομένως, να συνιστάται για την αποπάγωση του δρόμου κάτω από τέτοιες κλιματικές συνθήκες.
Τα θερμαινόμενα πεζοδρόμια και δρόμοι όχι μόνο θα διευκολύνουν το περπάτημα και θα μειώσουν τα ατυχήματα, θα εξοικονομήσουν επίσης χρήματα για την πόλη. Στον Προϋπολογισμό του 2022 ο Δήμος Καστοριάς υπολογίζει ότι θα χρειαστεί περίπου 210.000,00 € για αποχιονισμό και αλάτιενώ για την αποκατάσταση βλαβών στο οδικό δίκτυο της αρμοδιότητας του Δήμου Καστοριάς, λόγω των ακραίων καιρικών φαινομένων ακόμα 700.000,00 €. Ταυτόχρονα έχει προβλεφθεί χρηματοδότηση για την αντικατάσταση του εσωτερικού δικτύου ύδρευσης πόλης Καστοριάς 9.950.000,00 € και είμαστε στην αναμονή για την ανακοίνωση του αναδόχου για τη δημιουργία δικτύου διανομής φυσικού αερίου στην πόλη.
Ειδικά τα δύο τελευταία έργα, που θα οδηγήσουν σε σκάψιμο όλων των δρόμων στην πόλη, είναι μια μοναδική ευκαιρία για να συνδυαστούν με τα θερμαινόμενα οδοστρώματα και πεζοδρόμια. Με τον τρόπο αυτό, πέρα από τη μείωση του ετήσιου κόστους αποχιονισμού, η πόλη θα μπει στο χάρτη των έξυπνων πόλεων της Ευρώπης. Θα βελτιώσει τη ζωή των κατοίκων και θα προσφέρει και μια αναβαθμισμένη ταξιδιωτική εμπειρία στους τουρίστες, αποτελώντας ένα έργο ουσίας για την ανάπτυξη του τουρισμού της περιοχής.
Πηγές εικόνων: 1 έως 3 φωτογραφίες κ. Ιωάννη Ιωαννίδη, 4 CBC News, 6 https://cdn.visordown.com/styles/v2_normal/s3/field/image/Eurovia.jpg
[1] https://www.cbc.ca/news/canada/saskatoon/heated-sidewalks-iceland-has-them-saskatoon-wants-them-1.2459674
[2] https://www.researchgate.net/publication/339673433_Experimental_study_of_road_deicing_by_using_the_urban_groundwater_under_the_climatic_condition_of_Nuremberg_city_Germany
ΠΗΓΗ
.