Έμπορος όπλων στο Φορτ Γουόρθ, Τέξας, ΗΠΑ.
(Φωτογραφία: Reuters)
Τις τελευταίες δεκαετίες ο αριθμός των μαζικών δολοφονιών στις ΗΠΑ παρουσιάζει εμφανή αύξηση:
Την ίδια χρονική περίοδο η οπλοκατοχή στις ΗΠΑ εμφανίζει καθοδική τάση όπως φαίνεται από το διάγραμμα της εταιρείας Gallup:
Μάλιστα ακόμα και το ποσοστό των Αμερικανών που ασχολούνται με το κυνήγι έχει μειωθεί στο μισό (από 31% το 1977 σε 15% το 2014).
Τα στατιστικά στοιχεία λοιπόν οδηγούν στο συμπέρασμα ότι δεν είναι η οπλοκατοχή καθεαυτή, που ευθύνεται για την αύξηση των μαζικών δολοφονιών (ο συσχετισμός μάλιστα είναι αρνητικός).
Ποιος λοιπόν μπορεί να είναι ο λόγος;
Μια θεωρεία που έχει προταθεί είναι αυτή της Μεταδοτικότητας των Μαζικών Δολοφονιών.
Χαρακτηριστική είναι η εργασία ΜΑΖΙΚΟΙ ΠΥΡΟΒΟΛΟΙ ΚΑΙ Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ ΜΕΣΩΝ που παρουσιάστηκε στην Αμερικανική Ψυχολογική Εταιρεία (το μεγαλύτερο επιστημονικό κι επαγγελματικό οργανισμό του κλάδου στις ΗΠΑ).
Σύμφωνα με αυτήν οι άνθρωποι που διαπράττουν αυτού του τύπου το έγκλημα τείνουν να έχουν τρία χαρακτηριστικά κοινά: ανεξέλεγκτη κατάθλιψη, κοινωνική απομόνωση και παθολογικό ναρκισσισμό, ο οποίος πυροδοτείται από τα ΜΜΕ (καθιστώντας τα έτσι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνα για την αύξηση αυτών των θανατηφόρων ξεσπασμάτων).
Αρκεί να φέρουμε στο νου την έκταση κι ένταση της δημοσιότητας που παίρνουν τα πρόσωπα αυτά γνωρίζοντας ότι τα θύματά τους αποτελούν το 0,5% των συνολικών θυμάτων δολοφονιών από πυροβόλα όπλα.
Όπως αναφέρει η μελέτη [σελίδα 5] ‘οι άστοχες προσπάθειες των μέσων ενημέρωσης να ενημερώσουν το κοινό σχετικά με αυτές τις τραγωδίες μπορεί τελικά να συμβάλλουν στη διαιώνισή τους … τα απώτερα κίνητρα τους πρέπει τώρα να τεθούν υπό αμφισβήτηση … καθώς η κάλυψη αυτών των γεγονότων αναγνωρίζεται ότι αυξάνει σημαντικά την τηλεθέαση και ενισχύει τη διαφήμιση.’
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι σπαρακτικές κραυγές και οιμωγές των τηλεοπτικών δελτίων ειδήσεων γεμίζουν τα ταμεία των μεγάλων ΜΜΕ, αλλά και ‘ψηλώνουν τον νου’ των επίδοξων δολοφόνων.
ΠΗΓΗ: ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑ επειδή καμία ειδησεογραφική δίαιτα δεν μπορεί να είναι πλήρης μόνο με ό,τι σερβίρουν τα Μεγάλα ΜΜΕ
.