Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και η Δημοσιογραφία στην Ελλάδα

Η έλευση και ιδιαίτερα  η μαζική εξάπλωσή του διαδικτύου ιδίως μέσα από τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα έχει κλονίσει τις τελευταίες δεκαετίες την απόλυτη κυριαρχία των μέσων ενημέρωσης, στην ιεράρχηση της δημόσιας συζήτησης αλλά και της ενημέρωσης

Όταν το διαδίκτυο άρχισε να αποσπά αναγνώστες από τα έντυπα ΜΜΕ, οι δημοσιογράφοι αντιμετώπισαν τον ιστό ως κατώτερο μέσο δημοσίευσης του ειδησεογραφικού περιεχομένου, πιστεύοντας ότι το κοινό θα επέστρεφε στα παραδοσιακά μέσα. Ο έντυπος τύπος περιορίστηκε δραστικά και μεγάλες εφημερίδες έκλεισαν στρεφόμενες στις διαδικτυακές αναρτήσεις με το φαινόμενο μόνο ο τοπικός τύπος να αντιστέκεται σθεναρά λόγω ίσως της ιδιαίτερης σχέσης των εκδοτών με τους αναγνώστες αλλά και ύλης που διαφέρει κατά περίπτωση.

Με την πάροδο του χρόνου, ορισμένοι “δημοσιογράφοι” της περιφέρειας μη αντιλαμβανόμενοι ότι η κοινωνική τους στάση, η αναξιοπιστία, αλλά και ο ρόλος τους γενικότερα στα τοπικά θέματα που είχε καθαρά οικονομικούς στόχους, καθώς και οι συνεχείς συναλλαγές με την τοπική εξουσία άρχισαν να γίνονται αντιληπτά, οδήγησαν (με την στάση τους) τα τοπικά κανάλια τους στην απόλυτη απαξίωση.

Επιστημονικά τεκμηριωμένες μετρήσεις δείχνουν ότι σε αυτά τα τοπικά τηλεοπτικά κανάλια για ενημέρωση προστρέχουν μόνο ορισμένα άτομα μεγάλης ηλικίας σε απομονωμένες περιοχές και κυρίως άτομα που δεν έχουν άλλο τρόπο ενημέρωσης, άτομα απομονωμένα και απληροφόρητα που απλά ψάχνουν συντροφιά και πληροφόρηση για τοπικά θέματα.

 Η εκτίναξη της χρήσης των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης  την τελευταία δεκαετία και η ανταλλαγή πάσης φύσης περιεχομένου μεταξύ των χρηστών διαφορετικών πλέον ηλικιών δημιούργησε ένα εντελώς νέο περιβάλλον στην ενημέρωση και την επικοινωνία, στον ήδη αισθητά αποδομημένο χώρο των στρατευμένων εν πολλοίς τοπικών ΜΜΕ. Αυτό βέβαια δεν συνέβαλε απόλυτα θετικά προς την σωστή πληροφόρηση απεναντίας μεγέθυνε τα προβλήματα της παραπληροφόρησης αφού οι επαγγελματίες του χώρου κατάφεραν να δημιουργήσουν πολλαπλές σελίδες ενημέρωσης και σελίδες ιστιοτόπων με δορυφορική λειτουργία με σκοπό τον έλεγχο του διαδικτύου.

Η υγιής δημοσιογραφία, αλλά και η πρωτοβουλία ομάδων, συνδέσμων και κέντρων προβληματισμού ακολουθώντας τις τεχνολογικές εξελίξεις συμμετείχε καίρια στην ανάπτυξη των Μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ως φορείς ενημερωτικού περιεχομένου, αξιοποιώντας στο έπακρο τις νέες μορφές επικοινωνίας με το μαζικό κοινό.

Η δυνατότητα διαμοιρασμού σε παγκόσμιο επίπεδο σε πραγματικό χρόνο ειδησεογραφικού περιεχομένου, με την ταυτόχρονη συλλογή πληροφορίων και πάσης φύσεως ενημερωτικού υλικού (φωτογραφίες, ηχητικά ντοκουμέντα, βίντεο), σηματοδότησε μια κρίσιμη καμπή στη δημοσιογραφία.

Κοινοποίησε:

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ενα σχόλιο