ΚΑΤΑΛΗΨΗ προτύπου 1ου ΓΕ.Λ 2021: Τα αιτήματα των μαθητών

 

Για αρχή, θα θέλαμε να ενημερώσουμε πως η κατάληψη αυτή δεν απευθύνεται στο πρόσωπο, μήτε της διεύθυνσης του σχολείου, μήτε των καθηγητών μας, οι οποίοι καταβάλλουν καθημερινά κάτω από αντίξοες συνθήκες την μέγιστη δυνατή προσπάθεια για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου μας.

Η πράξη μας αυτή είναι μια κίνηση διαμαρτυρίας, μια μαθητική φωνή που υψώνεται από όλους εμάς, με απώτερο στόχο την κατανόηση, προπαντός  ,από το Υπουργείο Παιδείας και τα αρμόδια στελέχη του. Τα αιτήματά μας οφείλουν να εισακουστούν από όλους τους υπεύθυνους. Το δίκιο πρέπει να αποδοθεί  σε όλους τους μαθητές που παλεύουν να φωνάξουν σε ένα κωφό σύστημα «παιδείας». 

Πρώτο και κύριο παράπονό μας αποτελεί η θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε). Δυσοίωνες φαίνονται οι εκτιμήσεις των βάσεων για τις επικείμενες Πανελλαδικές Εξετάσεις (2022), αφού μεγάλος αριθμός μαθητών που έχουν βαθμό κάτω των 8.000 μορίων, γνωστοί και ως «κακοί» μαθητές, αποκλείονται απευθείας από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Στατιστικά, εκτός ΑΕΙ θα παραμείνουν περί των10.000 υποψηφίων, και λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα των προηγούμενων Πανελληνίων (2021), από τους 74.968 υποψηφίους των Ημερησίων Γενικών Λυκείων, οι 22.604 εξ αυτών άγγιξαν τιμές υπό των 8.000 μορίων (σημειωτέο σε μια χρονιά σχεδόν εξ ολοκλήρου τηλεκπαίδευσης και καραντίνας),οδηγώντας τους σε πλήρη απόκλιση από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ωστόσο, το «φαύλο» αυτό σύστημα της ΕΒΕ φαίνεται να εκδικείται ακόμη και μαθητές άνω των 20.000 μορίων (συγκεκριμένα υποψήφιος με 20.988 μόρια «κόπηκε» λόγω ΕΒΕ), λόγω χαμηλότερης βαθμολογίας σε κάποιο ειδικό μάθημα, το οποίο κατά κανόνα ΔΕΝ διδάσκεται απαραίτητα στο Δημόσιο Σχολείο (λ.χ. Γραμμικό ή Ελεύθερο Σχέδιο),ωθώντας τους ενδιαφερόμενους και πάλι στην ιδιωτική και φροντιστηριακή εκπαίδευση με χρηματική επιβάρυνση των γονέων-κηδεμόνων, εξαιτίας απαξίωσης από την πολιτεία. Έτσι, πλήθος μαθητών έρμαια της ΕΒΕ έμειναν εκτός ΑΕΙ, με άλλους να σπουδάζουν κάτι που δεν αρμόζει στον χαρακτήρα και τις κλίσεις τους, και με άλλους να ακολουθούν τον δρόμο, είτε της επανεξέτασης στις επόμενες Πανελλαδικές, είτε της ιδιωτικής εκπαίδευσης, γεγονός αρκετά ειρωνικό για μία χώρα οικονομικής κρίσης και υψηλότατης ανεργίας. Σε όλη αυτή την παράνοια προστίθενται και οι αναμενόμενες μεγάλες αυξήσεις στις βάσεις εισαγωγής όλων των Επιστημονικών Πεδίων, ακόμη και στις ήδη υψηλόβαθμες σχολές. 

Συγκεκριμένα, στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο αναμένεται αύξηση βάσεων από 50 έως300 μόρια, στο 2ο Πεδίο άνοδο 500 μορίων και άνω σε Θεσσαλονίκη και Πάτρα, ενώ σε άλλες περιφερειακές περιοχές από 250-450 στις υψηλόβαθμες σχολές. Στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο γίνεται αναφορά για αύξηση από 800 έως και 1.200μορίων, ενώ τέλος στο 4ο οι αριθμοί κυμαίνονται από 250 μέχρι600 μόρια. Όλα αυτά αποδεικνύουν, πως και φέτος θα είναι άλλη μία «μαύρη» και αποκαρδιωτική χρονιά για τους μαθητές, εφόσον πλέον ούτε η καλή επίδοση στα εξεταζόμενα μαθήματα δεν εξασφαλίζει την εισαγωγή σε κάποιο Ανώτατο Ίδρυμα, αφήνοντας έτσι πολλούς εκτός Πανεπιστήμιων και καταστρέφοντας τα όνειρα τους. Ως δεύτερο αίτημα μας, δεν θα μπορούσε να είναι άλλο από την άμεση κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων.  Έπειτα από την αποτυχημένη της εφαρμογή το 2014, το σύστημα αυτό που άφησε μετεξεταστέους 1 στους 5 μαθητές της Α’ Λυκείου αυξάνοντας τους κατά 6 φορές σε σύγκριση με το 2013,πρόκειται να επιστρέψει και να (ξανά)χαντακώσει τους μαθητές ,λειτουργώντας ως «μίνι» Πανελλήνιες. 

Τα διαβαθμιζόμενης δυσκολίας θέματα που κληρώνονται από το Υπουργείο κυοφορούν μεγάλο κίνδυνο, αφενός γιατί πολλοί μαθητές προέρχονται από διαφορετικά σχολεία, κι έτσι πιθανώς να υπάρχουν διαφορές στο επίπεδο και στις διδαχθείσες γνώσεις από προηγούμενα έτη, και αφετέρου πολύ συχνά σε μικρότερα και απομακρυσμένα σχολεία υπάρχουν τεράστιες ελλείψεις προσωπικού για μήνες, οπότε είναι άδικο οι μαθητές  να εξεταστούν σε ύλη που πιθανόν δεν διδάχθηκε καθόλου ή και ανεπαρκώς, με αποτέλεσμα ακόμα και να μείνουν στην ίδια τάξη. Δεν τασσόμαστε τελείως ενάντια στην εφαρμογή της, αλλά με καλύτερους και παιδαγωγικότερους όρους, καθώς στόχος του σχολείου είναι η παιδεία και η διάδοση γνώσεων, και όχι η διάπλαση παιδιών-μηχανών αποστήθισης στείρων γνώσεων.

Τρίτο παράδοξο σε όλα αυτά τα νέα μέτρα του Υπουργείου είναι και αυτό της εξέτασης των υποψηφίων του 1ου Επιστημονικού Πεδίου που ξαναδίνουν, αντί στο μάθημα της Κοινωνιολογίας που εξετάστηκαν, σε αυτό των Λατινικών. Πρόκειται για μία απαράδεκτη και συνάμα άνιση απόφαση εκ μέρους των αρμόδιων, εφόσον οι υποψήφιοι καλούνται να εξεταστούν σε ένα μάθημα που ποτέ τους δεν διδάχθηκαν, μία ξένη γλώσσα μάλιστα, ανταγωνιζόμενοι τους μαθητές που δίνουν φέτος πρώτη φορά, οι οποίοι διδάσκονται τα Λατινικά από την Β’ Λυκείου ως μάθημα Προσανατολισμού. Οφείλει να σημειωθεί πως στις Πανελλήνιες του 2020 που εξετάστηκε το μάθημα της Κοινωνιολογίας για πρώτη φορά, αντικαθιστώντας τα Λατινικά, υπήρχε μέριμνα για «παλαιό» και «νέο» σύστημα, δίνοντας έτσι στους μαθητές που ξαναέδιναν να εξεταστούν στο μάθημα που διδάχθηκαν στο σχολείο. Σαφώς με αυτόν τον τρόπο, ευνοείται η ιδιωτική εκπαίδευση, αφού είναι μονόδρομος για τους μαθητές που κλείνονται να διδαχθούν και να εξεταστούν Πανελλαδικά εκτός σχολείου στην ύλη δύο χρόνων. Γίνεται επομένως φανερό, πως η κ. Κεραμέως αποκλείει με την νομοθεσία αυτή αυτόματα το δικαίωμα των μαθητών στη δεύτερη ευκαιρία για ένα καλύτερο και πιο κοντά στις κλίσεις τους μέλλον, προσθέτοντας στο ήδη εξουθενωτικό και αγχωτικό σύστημα άλλο ένα βάσανο. Ακολούθως απαιτούμε την αναθεώρηση και κυρίως την αλλαγή του ισχύοντος συστήματος, με στόχο την δίκαια εξέταση όλων των μαθητών, αποφοίτων ή μη. 

Τέταρτο και εξίσου φλέγον ζήτημα συνιστά η αύξηση της ύλης των εξεταζόμενων μαθημάτων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2022. Η άσκοπη εκτίναξη της ύλης έχει ως μοναδικό απότοκο την μη αφομοίωση σε βάθος της εξεταστέας ύλης, αλλά μια αδικοχαμένη μάχη των μαθητών. Η αύξηση αυτή, βάσει του σχετικού Φ.Ε.Κ, σε όλα τα μαθήματα φαίνεται τελείως άδικη, έχοντας κατά νου πως οι τωρινοί μαθητές της Γ’ Λυκείου πέρασαν σχεδόν ολόκληρη τη Β’ Λυκείου και την μισή περίπου Α’ σε καραντίνα διδασκόμενοι αποκλειστικά μόνο από τηλεκπαίδευση. Επίσης, πρέπει να λεχθεί και πως σε καμία από τις δύο προηγούμενες τάξεις του Λυκείου δεν επεβλήθησαν σε προαγωγικές εξετάσεις, γεγονός που τουλάχιστον στον ψυχολογικό τομέα είναι αρνητικό για την επίδοσή τους.  Έτσι, πιθανές επιπτώσεις αυτού είναι η υπερβολική κούραση για κάλυψη κενών και ύλης, το αυξημένο άγχος, η πίεση, οι ατελείωτες ώρες διαβάσματος που ενδέχεται να μηνανταμειφθούν ποτέ μαζί με τα χαμένα όνειρα και τις ελπίδες.

Ζηταμε, επομένως, μείωση της ύλης και την κατανόηση του Υπουργείου Παιδείας, με σκοπό την ευνοϊκότερη αντιμετώπιση και σεβασμό στο πρόσωπο των εξεταζόμενων. Δώστε την ευκαιρία στους μαθητές να αναδείξουν τις ικανότητές τους.

Πέμπτο αίτημα μας είναι η επανένταξη στο ωρολόγιο πρόγραμμα των ειδικών μαθημάτων των Πανελληνίων εξετάσεων, όπως για παράδειγμα το Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο. Οι ενδιαφερόμενοι μαθητές που στοχεύουν την εισαγωγή τους σε κάποια σχολή που απαιτεί την εξέταση τους σε κάποιο από τα ειδικά μαθήματα, όπως η Σχολή Καλών Τεχνών, η Αρχιτεκτονική Σχολή, οι Ξενόγλωσσες Φιλολογίες ή Σχολές Μουσικών Σπουδών, χάνουν την ευκαιρία τους με τον «εξοστρακισμό» τους από την Δημόσια Εκπαίδευση και βρίσκουν «καταφύγιο» (πάλι) σαν παιδιά ενός κατώτερου Θεού στην φροντιστηριακή. Όπως μιλούν τα γεγονότα, η δημόσια εκπαίδευση ευνοεί αποκλειστικά τις στερεοτυπικές σχολές που θεωρούνται ως «άξιες», αρπάζοντας το δικαίωμα των μαθητών για μια διαφορετική ακαδημαϊκή κατεύθυνση και μη παρέχοντας τους τα απαραίτητα εφόδια, και τους εξαναγκάζει στην τιμημένη από το Υπουργείο ιδιωτική εκπαίδευση. Δίπλα, λοιπόν, όλων των συμμαθητών μας που ονειρεύονται κάποια σχολή που απαιτεί εξέταση σε ειδικό μάθημα, απαιτούμε την διδασκαλία τους στην δωρεάν παιδεία, ώστε να υπάρχει ισότιμη αντιμετώπιση όλων των υποψηφίων.  

Έκτο και ιδιαίτερα σημαντικό είναι η άμεση πρόσληψη επιπλέον προσωπικού καθαριότητας. Το σχολείο μας έχει στη διάθεσή του μόνο μία καθαρίστρια, εν καιρώ πανδημίας και έξαρσης των κρουσμάτωνCOVID-19στα σχολεία της χώρας. Χρειαζόμαστε προσωπικό, με στόχο το καλύτερο αποτέλεσμα, τις ευνοϊκότερες συνθήκες εργασίας και την προστασία μαθητών, καθηγητών, όπως και των καθαριστών.  Έβδομο και τελευταίο αίτημα, αφορά τους μαθητές του 4ου Επιστημονικού Πεδίου του σχολείου μας. Το τμήμα Γ’ Οικονομίας και Πληροφορικής διδάσκεται 4 ώρες (αντί 6) τομάθημα του ΑΕΠΠ, ένα Πανελλαδικώς Εξεταζόμενο μάθημα που χρήζει ιδιαίτερης προσοχής. Είναι εν γνώσει μας ότι ο υπεύθυνος καθηγητής Πληροφορικής του σχολείου βρίσκεται σε αναρρωτική άδεια, το κατανοούμε πλήρως και ευχόμαστε την άμεση ανάρρωση του. Αυτό που ζητάμε είναι η κάλυψη της θέσης από προσωρινό καθηγητή/-ρια, ο/η οποίος/-α είναι σε θέση να αναπληρώσει τις χαμένες ώρες, δεδομένου και ότι ο πρώτος μήνας του σχολικού έτους παρήλθε. Η έλλειψη καθηγητικού προσωπικού είναι ένα μείζον ζήτημα που πρέπειάμεσα να διευθετηθεί.

Τέλος, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε όσους καθηγητές δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό για εμάς, τους μαθητές, και τοσχολείο. Γνωρίζουμε πως η δουλειά τους είναι απαιτητική και οι υποχρεώσεις τους πολλές. Τα παράπονά μας, ωστόσο, οφείλουν και πρέπει να εισακουστούν. Η κατάληψή μας δεν αποτελεί έναν τρόπο διασκέδασης του Σαββάτου, αλλά μια φωνή διαμαρτυρίας, ένα αίτημα εγκαθίδρυσης της ισότητας και των αξιών σε ένα σύστημα ανταγωνιστικό, αναχρονιστικό και εξετασιο κεντρικό. Θέλουμε σχολεία που προωθούν, όχι μόνο τη γνώση, αλλά κυρίως την π α ι δ ε ί α.

 

Κοινοποίησε:

Σχετικές δημοσιεύσεις