ΙΜΙΑ: τα γεγονότα, ανοιχτές πληγές και ερωτηματικά

Η κρίση στα Ίμια ξεκίνησε με αφορμή την προσάραξη πλοίου στις ελληνικές βραχονησίδες και λίγο έλειψε να οδηγήσει σε ένοπλη σύγκρουση Ελλάδας-Τουρκίας.

Τελικά με την παρέμβαση του ΝΑΤΟ, και των ΗΠΑ, η ένταση εκτονώθηκε και οι δύο χώρες απέσυραν τους στόλους τους.

Στις 25 Δεκεμβρίου 1995  τουρκικό φορτηγό πλοίο προσάραξε σε αβαθή ύδατα κοντά στην Μικρή Ίμια (Ανατολική) και εξέπεμψε σήμα κινδύνου. Το λιμεναρχείο Καλύμνου διέθεσε ρυμουλκό για να το αποκολλήσει αλλά ο πλοίαρχος αρνήθηκε, υποστηρίζοντας ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή.

Στις 26 Δεκεμβρίου το λιμεναρχείο ενημέρωσε την αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Εξωτερικών.

Στις 28 Δεκεμβρίου  Ελληνικά ρυμουλκά το αποκόλλησαν. Το ίδιο πρωινό ένα πλήρως εξοπλισμένο τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος κατέπεσε στα ελληνικά χωρικά ύδατα, στην περιοχή της Λέσβου, ύστερα από εμπλοκή με ελληνικά μαχητικά. Ο Τούρκος πιλότος διασώθηκε με ελληνική βοήθεια.

Στις 29 Δεκεμβρίου το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών επιδίδει διακοίνωση στο αντίστοιχο ελληνικό, όπου αναφέρεται ότι οι βραχονησίδες Ίμια είναι καταχωρημένες στο κτηματολόγιο Μουγκλά του νομού Μπόντρουμ (Αλικαρνασσού) και ανήκουν στην Τουρκία. 

Ο τότε δήμαρχος της Καλύμνου Δημήτρης Διακομιχάλης, θορυβημένος από το γεγονός ότι η Τουρκία εγείρει εδαφικές αξιώσεις στα Ίμια, ύψωσε την ελληνική σημαία στη Μικρή Ιμια στις 25 Ιανουαρίου 1996 συνοδευόμενος από τον αστυνομικό διευθυντή Καλύμνου Γ. Ριόλα και δύο κατοίκους του νησιού ενώ την επόμενη μέρα υψώθηκε η σημαία και στην άλλη βραχονησίδα.

Τα τουρκικά τηλεοπτικά κανάλια μετέδωσαν εικόνες με την ελληνική σημαία υψωμένη στα Ίμια. Αυτό προκάλεσε σάλο στην κοινή γνώμη της Τουρκίας. Δύο δημοσιογράφοι του γραφείου της εφημερίδας Χουριέτ στη Σμύρνη, μετέβησαν με ελικόπτερο στις 27 Ιανουαρίου στη Μικρή Ίμια, υπέστειλαν την ελληνική σημαία και ύψωσαν την τουρκική.

Ο ανταποκριτής της Hurriyet Cesur Sert, ο καμεραμάν Osman Korkmaz, ο πιλότος Kemal Suler, βγάζουν την τουρκική σημαία στα Ίμια
Ο ανταποκριτής της Hurriyet Cesur Sert, ο καμεραμάν Osman Korkmaz, ο πιλότος Kemal Suler, βγάζουν την τουρκική σημαία στα Ίμια  ASSOCIATED PRESS

Την ίδια ημέρα 28 Ιανουαρίου 1996 το περιπολικό του Πολεμικού Ναυτικού «Αντωνίου» κατέβασε την τουρκική σημαία και ύψωσε την ελληνική. Το βράδυ Έλληνες βατραχάνθρωποι αποβιβάστηκαν στη Μικρή Ίμια προκειμένου να φυλάξουν τη σημαία.

Την ίδια ημέρα 29 Ιανουαρίου, ο νέος πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης, στις προγραμματικές του δηλώσεις στη Βουλή, στέλνει μήνυμα προς την Τουρκία, ότι σε οποιαδήποτε πρόκληση η Ελλάδα θα αντιδράσει άμεσα και δυναμικά.

 

Στις 30 Ιανουαρίου, η πρωθυπουργός της Τουρκίας Τανσού Τσιλέρ δηλώνει κατηγορηματικά μέσα στην Τουρκική βουλή ότι την επόμενη μέρα η ελληνική σημαία και ο ελληνικός στρατός θα απομακρυνθούν από τα Ίμια.

Στις 31 Ιανουαρίου και ώρα 01:40 Τουρκικές ειδικές δυνάμεις αποβιβάζονται στη Μεγάλη Ίμια (Δυτική). Στις 05:30 της ίδιας μέρας ελικόπτερο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, που απογηώθηκε για να διαπιστώσει την πληροφορία παρουσίας Τούρκων στη βραχονησίδα κατέπεσε και τα τρία μέλη του πληρώματος, ο υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, ο υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και ο αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός, σκοτώθηκαν.

Έλληνες στρατιώτες πάνω στα Ίμια στις 30 Ιανουαρίου
Έλληνες στρατιώτες πάνω στα Ίμια στις 30 Ιανουαρίου  ASSOCIATED PRESS

Κατά τη διάρκεια της κρίσης υπήρξαν έντονες πιέσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες προκειμένου να λήξει το επεισόδιο.

 Οι υπουργοί Αρσένης και Πάγκαλος ανακοινώνουν αποκλιμάκωση της κρίσης με τη μεσολάβηση των ΗΠΑ και αποχώρηση των ναυτικών δυνάμεων. Επισήμως το ελληνικό ελικόπτερο κατέπεσε μεταξύ των βραχονησίδων Πίτα και Καλόλιμνος την ώρα που επέστρεφε στη φρεγάτα «Ναυαρίνο». Αιτία της πτώσης, σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση, ήταν οι κακές καιρικές συνθήκες και η απώλεια προσανατολισμού του πιλότου. Στις σορούς των Ελλήνων αξιωματικών δεν θα βρεθούν ίχνη από βολίδες πυροβόλου όπλου.

Ο πρωθυπουργός Σημίτης, άπειρος στη διαχείριση τέτοιου είδους κρίσεων, προσπαθεί αρχικά να αποκρύψει ότι είχε συμφωνήσει για την υποστολή της ελληνικής σημαίας και ευχαριστεί από το βήμα του Κοινοβουλίου τους Αμερικανούς για τη μεσολάβηση.

Ο πρωθυπουργός Σημίτης, άπειρος στη διαχείριση τέτοιου είδους κρίσεων, προσπαθεί αρχικά να αποκρύψει ότι είχε συμφωνήσει για την υποστολή της ελληνικής σημαίας και ευχαριστεί από το βήμα του Κοινοβουλίου τους Αμερικανούς για τη μεσολάβηση. Εκτιμούσε ότι χάσαμε το διαπραγματευτικό πλεονέκτημα γιατί ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ ναύαρχος Χρήστος Λυμπέρης άφησε αφύλακτη τη δεύτερη νησίδα. Ο Χρήστος Λυμπέρης πιστεύει ωστόσο ότι χάθηκε μια ιστορική ευκαιρία να καταγάγουμε ένα συντριπτικό χτύπημα στην Τουρκία καθώς διαθέταμε τοπική υπεροπλία και καλύτερη κινητοποίηση.

Για την ιστορία, δεκαεπτά ημέρες μετά τη νύχτα των Ιμίων οι 9 από τους 12 τούρκους κομάντος που ανέβηκαν στην Ελληνική βραχονησίδα θα σκοτωθούν καθώς το ελικόπτερό τους – τύπου S-70A Black Ηawk – συνετρίβη στο έδαφος έπειτα από ξαφνική έκρηξη! Δύο ημέρες μετά οι δύο εναπομείναντες σκοτώνονται σε συτοκινητιστικό δυστύχημα ενώ ο επικεφαλής λοχαγός Ζεκι Σεν στις 6/5/2003  δέχεται δολοφονική επίθεση. Τα σενάρια συνωμοσιολογίας λένε ότι είχαν δει και ζήσει πολλά τη νύχτα των Ιμίων πάνω στη βραχονησίδα και έπρεπε να τους κλείσουν τα στόματα γιατί σ’ αυτά που είδαν και έζησαν εμπλέκονται στρατιωτικές και διπλωματικές υπηρεσίες των ΗΠΑ, Τουρκίας, Ελλάδας, δηλαδή των τριών στενών συνεταίρων στο ΝΑΤΟ στην Ανατολική μεσόγειο.

Επιμνημόσυνη δέηση για τους τρεις νεκρούς Έλληνες αξιωματικούς στα Ίμια./copyright:Eurokinissi

Η κρίση των Ιμίων ενίσχυσε τους Ελληνικούς φόβους περί τουρκικού επεκτατισμού στο Αιγαίο, αλλά και τους τουρκικούς φόβους για σταδιακή Ελληνική επέκταση στο Αιγαίο προκειμένου να καταστεί Ελληνική λίμνη. 

Κοινοποίησε:

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ενα σχόλιο