ΧΑΡΑΜΑΔΑ ΕΛΠΙΔΑΣ…(από το άρθρο ενός πρώην γερμανού anti-fur)

ΓΡΑΦΕΙ Ο

Αφορμή για το άρθρο αυτό ήταν η δημοσίευση στην εφημερίδα της Αυστρίας << WIENER ZEITUNG>> ενός άρθρου με τίτλο ΄΄Οικολογικό γουναρικό, τι είναι αυτό;΄΄ από έναν γερμανό που ακούει στο όνομα Δρ. Peter Oehler ο οποίος επισκέφτηκε την Καστοριά το 2019 προκειμένου να συγκεντρώσει πληροφορίες για το ρόλο και την δραστηριότητα των Ελλήνων γουναράδων στην Φρανκφούρτη, ενόψει μίας έκθεσης του Μουσείου Φρανκφούρτης για τους ξένους μετανάστες στην Φρανκφούρτη μετά τον 2ο Π.Π., που πραγματοποιήθηκε πριν ένα χρόνο περίπου.

Τον άνθρωπο αυτό είχα την ευκαιρία να τον γνωρίσω και να τον συνοδεύσω στις συναντήσεις που είχε – αναφέρω λεπτομέρειες για την ιστορία – με τον Σ.Γ. Καστοριάς, την Ομοσπονδία Γούνας και άλλους γουναράδες που έζησαν στην Φρανκφούρτη όπως τους: Βασίλη Αβραμόπουλο, Κώστα Αλεξίου, Τάκη Δόβα, Ηρακλή Καλλισθένη και άλλους που συμμετείχαν σε εκδηλώσεις της Φρανκφούρτης όπως η εταιρία Π.Κ.Ζ. Χρ. Παπαδόπουλου κ.λπ. Επισκέφθηκε επίσης εκτροφεία γουνοφόρων ζώων και είχε πολύωρη συζήτηση με εκπρόσωπο της εταιρείας Παπαγεωργίου, συγκεκριμένα με τον Στέλιο Πορπόρη ένα πολύ καλά ενημερωμένο στέλεχος του κλάδου με πολύ καλή επιχειρηματολογία σε ζητήματα οικολογικού ενδιαφέροντος και άρτια γνώση της γερμανικής γλώσσας.

Άκουσε πολλές απόψεις έθεσε πολλά ερωτήματα και διαμόρφωσε μια άποψη αρκετά αντικειμενική σε σχέση με αυτή που έχουν οι πολέμιοι του κλάδου που σκέφτονται φανατικά και μονόπλευρα. Έτσι λοιπόν έγραψε ένα άρθρο, το οποίο λόγω του Κορωναϊού άργησε να δημοσιευτεί, σε μια ευρωπαϊκή εφημερίδα και μια χώρα που είχε σημαντική γουνεμπορική δραστηριότητα.

Το άρθρο λοιπόν αυτό, ενός συνειδητοποιημένου οικολόγου, θα το παραθέσουμε παρακάτω μεταφρασμένο, με κάπως ποιο ελεύθερη απόδοση σε μερικά επίμαχα σημεία, χωρίς φυσικά να αλλοιώνεται τον νόημα του ουδόλως. Κατά την γνώμη μας το δημοσίευμα αυτό αποτελεί μια χαραμάδα ελπίδας για το πώς μπορεί να κερδίσει κανείς όχι μόνο υποστηρικτές αλλά αντικειμενικούς και ορθολογικούς πρεσβευτές, ενός παρεξηγημένου επαγγέλματος, το οποίο δέχθηκε και δέχεται ανελέητο πόλεμο, που όπως φαίνεται αγγίζει τα όρια της υστερίας. Ο χειρισμός ή το παράδειγμα αυτού του ανθρώπου, με την ενημέρωση που είχε στον τόπο της δραστηριότητας της γούνας, από ανθρώπους που ήταν και είναι γνώστες του αντικειμένου και της επιχειρηματολογίας, απέδειξε ότι το ‘’πείραμα’’ αυτό μπορεί να πετύχει και σε άλλες περιπτώσεις, έτσι ώστε να δημιουργηθούν χαραμάδες αισιοδοξίες οι οποίες αργότερα θα γίνουν ρωγμές, για αλλαγή του δυσμενούς κλίματος, σε ένα παραδοσιακό επάγγελμα που δεν πρέπει να εκλείψει.

Ο τεχνολογικά ανεπτυγμένος και ακόμη πλούσιος δυτικός κόσμος ας σταματήσει αυτή την υποκρισία και την παράνοια. Δεν μπορεί να δέχεται, σε τρίτες χώρες με τις οποίες έχει στενές εμπορικές σχέσεις, να καταπατώνται κατάφορα όχι μόνο τα ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά και η ανθρώπινη αξιοπρέπεια, και να εξαντλεί την αυστηρότητά της σε ένα παραδοσιακό επάγγελμα που ξεκίνησε από καταβολής κόσμου και απειλείται σήμερα είτε από ιδεοληπτική υστερία ή από σκοτεινά συμφέροντα. Η υστερική αυτή παραπληροφόρηση αρχίζει και γίνεται άχαρη και αηδιαστική και δεν μας τιμά ως δημοκρατική, φιλελεύθερη, δίκαιη και πολιτισμένη κοινωνία που υποτίθεται ότι είμαστε.  

Ας ελπίσουμε ότι το άρθρο αυτό θα γίνει η αφορμή ώστε οι φορείς του τόπου, να αξιοποιήσουν αυτή την ευκαιρία, η οποία ξεκίνησε μάλλον τυχαία και ανεπάντεχα, βασισμένη στην καλή θέληση και τον ‘’πατριωτισμό’’ όλων όσων συνέβαλαν σ’ αυτή την προσπάθεια. Επομένως αυτό το άρθρο ας γίνει σημαία κυρίως από τους φορείς του κλάδου και όλης της Δυτικής Μακεδονίας, προκειμένου να περισώσουν ότι μπορούν, από έναν ιστορικό κλάδο που τόσα πολλά προσέφερε στην ευημερία και τον πολιτισμό.

Ακολουθεί το άρθρο του Δρ. Peter Oehler

Οικολογικό γουναρικό, τι είναι αυτό; Ökologischer Pelz, was ist das?

23-11-2020

Το θέμα της γούνας επανεμφανίστηκε στα μέσα ενημέρωσης, αυτή τη φορά σε σχέση με την πανδημία του Κορωναϊού. Η Δανία θέλει να εξοντώσει όλα τα βιζόν στη χώρα, δηλαδή 17 εκατομμύρια ζώα. Χάνω το σεβασμό για τη ζωή, όλη τη ζωή, και συνεπώς και τη ζωική ζωή. Εάν υπάρχει οξεία απειλή για την υγεία, μπορεί κανείς παρεμπιπτόντως να μιλήσει για τη θανάτωση πραγματικά μολυσμένων ζώων. Αλλά ζώα που είναι απόλυτα υγιή; Εδώ μου λείπει επίσης η παγκόσμια κατακραυγή από ακτιβιστές για τα δικαιώματα των ζώων. Ωστόσο, το θέμα γούνα και προστασία των ζώων είναι πολύ ψευδές. Μια κριτική ματιά στη γούνα και η υποτιθέμενη εναλλακτική της θα είχε νόημα εδώ. Η γούνα δεν παίζει σημαντικό ρόλο στην Ευρώπη εδώ και πολλά χρόνια. Οι δραστηριότητες κατά της γούνας ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1980.

 Συμμετείχα μάλιστα και σε μια από τις ετήσιες διαδηλώσεις “Frankfurt Pelzfrei”. (Φρανκφούρτη δίχως ή χωρίς γούνα). Από την άλλη πλευρά, έχω ασχοληθεί με τους Έλληνες στη Φρανκφούρτη τα τελευταία χρόνια. Στη δεκαετία του 1970 και του 1980, το κέντρο γούνας στη Niddastraße στην περιοχή του σιδηροδρομικού σταθμού της Φρανκφούρτης ήταν το μεγαλύτερο στον κόσμο. Οι Έλληνες γουναράδες και έμποροι γούνας έπαιξαν ουσιαστικό ρόλο σε αυτό. Το καλοκαίρι του 2019 το θέμα με οδήγησε στην Καστοριά και στη Σιάτιστα στη βόρεια Ελλάδα στα τελευταία κέντρα γούνας που απομένουν στη δύση. Είχα συζητήσει εκεί με πάρα πολλούς γουνοποιούς και γουνεμπόρους. Εάν θελήσει κανείς στην Γερμανία να συζητήσει με αριστερούς ή οικολόγους το θέμα της γούνας είναι σαν να βάζει κάποιος το χέρι του στη φωτιά. Η γούνα δεν γίνεται αποδεκτή, και αυτό υποστηρίζεται ως ιδεολογία που δεν αμφισβητείται πλέον. Άκουσα μια εκδοχή από κάποιον γουνέμπορο για το πώς ξεκίνησε το   όλο θέμα, που θυμίζει περισσότερο με θεωρία συνωμοσίας. Κατά συνέπεια, λέγεται ότι στις αρχές της δεκαετίας του 1980, σε ορισμένους κύκλους στις ΗΠΑ, κάθονταν σαν αγκάθι στο λαιμό ότι δαπανιόνταν 6 δισεκατομμύρια δολάρια για γούνινα ενδύματα παγκοσμίως. Θα ήταν καλύτερα αν αυτά τα χρήματα δαπανιόνταν για αυτοκίνητα και άλλα καταναλωτικά αγαθά και όχι για γουναρικά. Για επίτευξη αυτού του στόχου, κάποιοι στις ΗΠΑ φέρεται να προσέλαβαν έναν πρώην υπάλληλο της CIA για να εργαστούν ενάντια στο εμπόριο γούνας ξοδεύοντας τότε 50 εκατομμύρια δολάρια. Αυτός ο άνθρωπος όλως παραδόξως είχε την υποστήριξη των φιλοζωικών οργανώσεων. Κάτι τέτοιο φυσικά ακούγεται πολύ απίστευτο, αλλά για τις ΗΠΑ – όχι μόνο εξ’ αιτίας της συμπεριφοράς του Τράμπ – τίποτα δεν είναι αδιανόητο. Και η μάχη ενάντια στη γούνα συνεχίζεται: Τον Σεπτέμβριο του 2019 έγινε μια ψηφοφορία για το “Assembly Bill 44”, η οποία είχε ως αποτέλεσμα την απαγόρευση της πώλησης γουναρικών σε καταστήματα λιανικής σε όλη την Καλιφόρνια από το 2023 και μετά.

Τεχνική – πλαστική γούνα και μικροπλαστικά απορρίμματα.

Αλλά ποια είναι η εναλλακτική λύση; Πλαστική γούνα;  Από τότε που ήταν όμως γνωστό ότι οι ωκεανοί του κόσμου με τεράστιες ποσότητες πλαστικών απορριμμάτων κατακλίστηκαν, πρέπει κανείς να το σκεφτεί. Η σημερινή η πλαστική γούνα φαίνεται παραπλανητικά γνήσια. Αυτό όμως επιτυγχάνεται από το γεγονός ότι οι μεμονωμένες συνθετικές τρίχες είναι καταπληκτικά πολύ εκλεπτυσμένες. Αλλά αυτό τις κάνει επίσης εύθραυστες και τις απελευθερώνει ως μικροπλαστικά που εναποτίθενται παντού στο περιβάλλον. Κάποιοι αποκαλούν αυτά τα τεχνικά ή πλαστικά γουναρικά “οικολογικά “, αλλά λόγω του πλαστικού προβλήματος, αυτό είναι ένα χαστούκι στο πρόσωπο κάθε οικολόγου που υποτίθεται ότι θέλει να προστατεύσει το περιβάλλον. Αντίθετα, η γνήσια γούνα είναι ένα φυσικό προϊόν. Εάν θάψει κανείς ένα δέρμα, μετά από 4 – 5 χρόνια θα έχει λιώσει και απορροφηθεί από την γη. Μια τεχνητή – πλαστική γούνα ή δερματίνη παραμένουν αναλλοίωτα όχι μετά από 4 – 5 χρόνια αλλά μετά από τετρακόσια ή πεντακόσια χρόνια. Η γούνα είναι επομένως ένα βιώσιμο – αειφόρο υλικό που είναι επίσης πολύ μακρόβιο αν το χειριστεί – συντηρήσει κανείς καλά (η τεχνική – ψεύτικη γούνα, από την άλλη πλευρά, είναι ιδανική για τη νοοτροπία «γρήγορης μόδας») και επομένως είναι επίσης κατάλληλη για επαναχρησιμοποίηση. Για έναν γουνέμπορο, από οικολογική άποψη, ουσιαστικά δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ τεχνητής – πλαστικής γούνας και πλαστικής σακούλας. Κατά την άποψή μου, έχει γενικά ξεκινήσει μια επαναξιολόγηση του θέματος των πλαστικών ενδυμάτων, αφού η κατασκευή τους από αργό πετρέλαιο δεν είναι βιώσιμη – αειφόρος. Οι έμποροι γούνας και οι εκτροφείς διαβεβαιώνουν ότι τα γουνοφόρα διατηρούνται πολύ καλά. Αυτό είναι πραγματικά απαραίτητο, αφού μόνο ένα καλά διατηρημένο και υγιές γουνοφόρο δέρμα έχει επίσης μια όμορφη, λαμπερή γούνα. Και τουλάχιστον στην ΕΕ, ισχύουν οι αυστηρότερες απαιτήσεις εκτροφής γουνοφόρων. Φυσικά, υπάρχουν επίσης εικόνες που δείχνουν βασανισμένα γουνοφόρα ζώα. Υπάρχουν τέτοιες γουνοφόρες φάρμες, για παράδειγμα στην Κίνα. Το να εναντιωθείς σ’ αυτό, εάν είναι απαραίτητο και με παράνομα μέσα, είναι σωστό και επιθυμητό και πρέπει να είναι καθήκον των φιλοζωικών οργανώσεων. Αλλά δεν πρέπει να καταδικάζεται ένας ολόκληρος επαγγελματικός κλάδος. Το κρέας και το δέρμα είναι εντάξει, αλλά η γούνα δεν είναι; Υπάρχει επίσης η «απελευθέρωση» αναπαραγωγής ζώων από ακτιβιστές. Στην Καστοριά πριν από λίγα χρόνια, 40.000 ζώα αναπαραγωγής απελευθερώθηκαν. Πολλά καταπατήθηκαν από τα αυτοκίνητα, άλλα εγκαταστάθηκαν στην παρακείμενη λίμνη Ορεστίδα αποδεκατίζοντας ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού των πτηνών. Μου είπαν επίσης για ένα εκτροφείο κουνελιών στο οποίο εισέβαλαν οι ακτιβιστές σκοτώνοντας όλα τα ζώα. Τι σχέση έχει αυτός ο ακτιβισμός με την προστασία των ζώων; Υπάρχουν επίσης ανησυχίες ότι η απαγόρευση της εκτροφής γούνας θα μπορούσε να ενθαρρύνει το κυνήγι άγριων ζώων, καθότι σήμερα τα περισσότερα γουνοφόρα προέρχονται από εκτρεφόμενα ζώα. Σε ένα φυλλάδιο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Γούνας μπορεί να διαβάσει κάποιος ότι, τουλάχιστον το 20% των γουνοδερμάτων προέρχονται από άγρια ​​ζώα, των οποίων το κυνήγι ρυθμίζεται από το κράτος ή ακόμη αδειοδοτείται όπως στις ΗΠΑ, τον Καναδά και τη Ρωσία, έτσι ώστε η πυκνότητα του πληθυσμού να παραμένει σταθερή και να μην κυνηγιούνται τα επαπειλούμενα είδη. Όσον αφορά την κτηνοτροφία, είναι αξιοσημείωτο ότι χρησιμοποιούνται συνήθως δύο μέτρα και σταθμά. Στη μία περίπτωση λέγεται ότι το κρέας και δέρμα από εκτρεφόμενα ζώα είναι εντάξει, καθώς το κρέας είναι απαραίτητο για τη διατροφή. Αλλά εκατοντάδες εκατομμύρια χορτοφάγοι αποδεικνύουν κάθε μέρα ότι αυτό δεν ισχύει. Τα γουνοφόρα ζώα, υποστηρίζεται, διατηρούνται μόνο για τη γούνα τους, ενώ στη γεωργική κτηνοτροφία αντίθετα, χρησιμοποιείται ολόκληρο το ζώο, δηλαδή κρέας και δέρμα (π.χ.αγελάδες). Και αυτό είναι εντάξει. Το ότι τα ζώα στη βιομηχανική μαζική εκτροφή συνήθως μεταχειρίζονται πολύ χειρότερα από αυτά των εκτροφείων γούνας δεν παίζει κανένα ρόλο. Ωστόσο, ακόμη και στην περίπτωση των γουνοφόρων, συνήθως τίποτα δεν πετάγεται. Το κρέας τους χρησιμοποιείται συχνά για τη σίτιση πουλιών. Για παράδειγμα.  το αρνί Swakara, που προέρχεται από το Καζακστάν και εκτρέφεται στη νότια Αφρική. Οι άνθρωποι εκεί τρώνε το κρέας των ζώων και εξάγουν τις δορές. Όπως αναφέρθηκε στην αρχή, η γούνα δεν παίζει πλέον σημαντικό ρόλο στην Ευρώπη. Ωστόσο, 60 εκατομμύρια δέρματα υποβάλλονται σε επεξεργασία παγκοσμίως κάθε χρόνο. Αυτές είναι ουσιαστικά οι αγορές στην Κίνα και τη Ρωσία. Για τις δύο πόλεις της Καστοριάς και της Σιάτιστας, η επεξεργασία γούνας είναι ακόμη ζωτικής σημασίας. Όσον αφορά την κλιματική αλλαγή και την υποβάθμιση του περιβάλλοντος, το εμπόριο γούνας είναι φυσικά πολύ μικρό να τα επηρεάσει. Υπάρχουν άλλες στρόφιγγες που πρέπει να κλείσουν ώστε να μειωθεί το διοξείδιο του άνθρακα ( CO2). Οι βιομηχανικές ζωο-καλλιέργειες, το αυτοκίνητο η εναέρια κυκλοφορία, τα κάρβουνα ή ο άνθρακας, αυτοί είναι οι τομείς ή οι βιομηχανίες, στις οποίες πρέπει να στοχεύσει και να παρέμβει ένας συνειδητός οικολόγος.

Peter Oehler ist freiberuflicher TU-Dozent und Autor mit den Schwerpunkten Griechenland, Flüchtlinge und Rezensionen. Er hat sich intensiv mit dem Pelzhandwerk und -gewerbe auseinandergesetzt.

Ο Peter Oehler είναι ελεύθερος επαγγελματίας, Λέκτορας Τεχνικού Πανεπιστημίου και συγγραφέας με έμφαση στην Ελλάδα, στους πρόσφυγες και στις συγγραφικές κριτικές . Τον έχει απασχολήσει εντατικά η τέχνη και το εμπόριο γούνας.

Διαδήλωση χορτοφάγων (Vegan) στο Γκράμπεν της Βιέννης τον Οκτ. του 2019.

.

Κοινοποίησε:

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αφήστε ενα σχόλιο